نکات راحت تغذیه‌ای که ارزش پیروی دارند

(زمان مطالعه: 1 - 2 دقیقه)

دکتر کریس مور

آیا در هر روز یا در هر وعده به اندازه‌ی نیازمان غذا می‌خوریم. در هر وعده از گرسنگی چند قاشق تا سیری فاصله داریم؟ متاسفانه اکثر اوقات بدون آگاهی و کاملاً ناخودآگاه خوردن‌هایمان را تا فراتر از حد سیری پیش می‌بریم و در پایان با حالت فراتر از سیری میز غذا را ترک می‌کنیم. پس در اصل مقصر ما نیستیم، بلکه مقصر ناخودآگاهیِ ما در هنگام غذاست. عواملی مانند تلویزیون یا گوشی موبایل، عجله، درگیری فکری، حالات عصبی و نهایتاً عدم تمرکز روی وعده‌ی غذایی باعث بروز این حالت عدم آگاهی و ناخودآگاه می‌شوند.

Image

در ادامه به طور خلاصه تکنیک‌های روشن کردن آگاهی در غذا خوردن را می‌خوانید.

۱ . برای وعده‌ی غذاییتان یک تایمر به زمان ۲۰ دقیقه تنظیم‌ کنید و تمام ۲۰ دقیقه را مشغول مقدار محدود غذایی باشید که برای خود کشیده‌اید. روی هر تکه و لقمه فکر کنید تا درگیر سریع خوردن و‌ افراط نشوید. ثابت شده ۲۰ دقیقه آرام غذا خوردن نسبت به ۱۰ دقیقه سریع غذا خوردن شما را با مقدار غذای کمتری سیر می‌کند و این یعنی کالری کمتر.
۲ . با دست مخالف غذا بخورید. راحت نیست اما باعث می‌شود بیشتر روی خوردن و سیر شدن متمرکز شوید تا روی سریع خوردن.
۳ . برای ۵ دقیقه‌ی ابتدایی ساکت غذا بخورید و به طرز تهیه‌ی غذا از مزرعه یا دامداری تا آشپزخانه فکر کنید.
۴ . لقمه‌های کوچک بردارید و تا جویدن کامل و قورت دادن، لقمه‌ی بعدی را برندارید.
۵ . قبل از باز کردن در یخچال یا کابینت یک نفس عمیق‌بکشید و از خود بپرسید “آیا واقعاً گرسنه‌ام؟” اکثر اوقات خوردن یک عکس‌العملِ طبیعیِ عصبی است. می‌توانید قبل از خوردن کار دیگری انجام دهید تا از نظر عصبی تخلیه و ارضا شوید. مانند خواندن یک مجله ، کتاب یا مقاله ، نوشیدن آب یا یک پیاده روی خارج از خانه.

مجله فیتنس
Dr. Chris Mohr
دکتر کریس مور
ترجمه امیررضا فیروزی

ساره درودیان
جالب بود
0

1000 کاراکترهای باقی مانده


logo

هدف ما در آکادمی بالانس، آموزش و ارتقا سطح دانش در حوزه سلامت و تناسب اندام است. به نحوی که شرکت‌کنندگان در پایان دوره‌ها بتوانند سبک سالم زیستن را یاد بگیرند.