۷ فایده‌ی رژیم روزه‌داری به جز کاهش وزن

(زمان مطالعه: 8 - 16 دقیقه)

مدل روزه‌ی او ۱۶:۸ بود. ساعت ۷ عصر شام‌ می‌خورد و تا ۱۱ صبح روز آینده چیزی نمی‌خورد. سپس از ۱۱صبح تا ۷ عصر فرصت خوردن داشت.
“ جالب بود که در ۸ ساعت مجاز هم زیاد گرسنه نبودم و گاهاً زمان مصرف وعده‌ی غذاییم را به خودم یادآوری می‌کردم. “
برای اثبات فواید روزه داری در طولانی مدت تحقیقات بیشتری لازم است ولی تقریباً در بحث روزه داری در کوتاه مدت (حداکثر ۱۲ هفته) بحثی باقی نمانده.
“با امتناع از خوردن بین ۱۲ تا ۱۶ ساعت بدن شروع به سوزاندن گلوکز و استفاده از چربی به عنوان منبع انرژی می‌کند. طبق تحقیقات می‌توانید انتظار کاهش ۳ تا ۸ درصد چربی را در مدت ۳ هفته روزه داری داشته باشید. “

Image

با هم چند فایده‌ی دیگر را بخوانیم :


 ۱) کمک به حفظ توده عضلانی

با محدود کردن کالری و‌ کاهش وزن ، مقداری از وزن از دست رفته از توده عضلانی است. طبق تحقیقی از دپارتمان تغذیه از دانشگاه ایلینویز آمریکا افراد چاق با اضافه وزن در دو رژیم روزه و محدودیت کالری برای ۱۲ هفته مقایسه شدند. هر دو گروه مقداری عضله از دست دادند اما گروهی که رژیم روزه داشتند عضله کمتری از دست داده بودند.

۲) مورد هدف قرار دادن چربی‌های شکم

طبق گزارشی از مجله‌ی سِل متابولیسم افراد دارای اضافه وزن بعد از ۱۲ هفته امتناع از خوردن برای ۱۴ ساعت و خوردن برای ۱۰ ساعت کاهش مقدار قابل توجهی از سایز دور شکم ، چربی‌های زیر پوستی و چربی‌های احشایی را مشاهده کردند. در مقایسه با رژیم مبتنی بر محاسبه‌ی کالری، روزه به تحریک چربی‌های شکم متمایل‌تر است.

۳) کاهش ریسک دیابت

تحقیقات مجله سِل متابولیسم همچنان کاهش اختلالات متابولیسمی از جمله دیابت نوع دو را نشان دادند. تشخیص داده شد تمام شرکت کنندگان در تحقیق مبتلا به اختلال‌های متابولیسمی از جمله قند خون ، چربی احشایی ، فشار خون ، کلسترول یا تری‌گلیسریدِ آنورمال هستند که ریسک ابتلا به سکته مغذی ، دیابت نوع دو و حملات قلبی را افزایش می‌دهند .
بعد از ۱۲ هفته رژیم روزه تمام شرکت کنندگان در اختلالاتشان کاهش‌هایی را مشاهده کردند.

۴) کاهش فشار خون

در تحقیقی برای افراد مبتلا به فشار خون مشاهده شد پس از ۱۲ هفته رژیم روزه با مدل ۱۶:۸ و بدون محاسبه‌ی کالری فشار خون تا حد مطلوبی تحت کنترل درآمد.

۵) مقابله با التهاب

التهاب پاسخ طبیعی بدن به عفونت ، بیماری و آسیب است. اما نوع دیگری از التهاب مزمن وجود دارد که می‌تواند باعث حملات قلبی و دیابت شود. کشیدن سیگار ، استرس فکری و مصرف منظم غذاهای سرخ کردنی یا شکر زیاد باعث این نوع التهاب می‌شود. تحقیقات زیادی ثابت کردند که رژیم روزه می‌تواند اثر ضد التهابی ایجاد کند و ریسک موارد بالا را کاهش دهند. همچنین می‌تواند باعث بهبود عملکرد ریوی در افراد مبتلا به آسم شود.
مهمتر از آن در مطالعه‌ای از مجله‌ی آبِستی روزه می‌تواند از ذهن در مقابل مشکلات حافظه و افسردگی محافظت کند.

۶) محافظت در برابر استرسِ اکسیداتیو

حتی اگر هم در روزه وزن کم نکنید حداقل سلول‌های بدنتان محافظت می‌شوند. بعد از ۵ هفته روزه برای مردان که فقط از ۸صبح تا ۲ظهر مجاز به خوردن بودند کاهش فشار خون و کاهش حساسیت انسولین مشاهده شد که انتظار آن می‌رفت. اتفاق دور‌ از انتظار مقاومت بدن در برابر استرس اکسیداتیو بود. استرس اکسیداتیو اتفاقی است که باعث افزایش رادیکال‌های آزاد و سم در بدن می‌شود و به پروتئین‌ها و دی‌ان‌ای آسیب می‌زند.

۷) افزایش طول عمر

همچنین روزه‌داری که از رژیم‌های با محدودیت شدید کالری آسان‌تر است می‌تواند باعث افزایش طول عمر شود. در یک تحقیق روی موش‌های آزمایشگاهی دو گروه موش مورد آزمایش قرار گرفتند. به گروه اول یک روز در میان غذا می‌دادند و گروه دوم بدون محدودیت مداوم تغذیه می‌شدند. کروه اول ۸۳٪ بیشتر عمر کردند.

مجله Men’sHealth
ترجمه امیررضا فیروزی

Tara
smileموفق باشيد عالی بود?????
0
جعفر
سلام ، مطلب آموزنده ای بود smile
-1

1000 کاراکترهای باقی مانده


logo

هدف ما در آکادمی بالانس، آموزش و ارتقا سطح دانش در حوزه سلامت و تناسب اندام است. به نحوی که شرکت‌کنندگان در پایان دوره‌ها بتوانند سبک سالم زیستن را یاد بگیرند.